Зiрки
Зiрка

«…Наша місія — сприяння реформуванню України у відповідності до європейських стандартів, впровадження демократичних цінностей та розвитку громадянського суспільства в Україні…»

Зі Статуту
СМГО «Центр європейських ініціатив»

Міжнародний тренінг «Вирішення конфліктів шляхом побудови міжкультурного діалогу», Суми, Україна, червень 2010

Протягом тижня з 8 по 15 червня 2010 року Громадська організація «Центр європейських ініціатив» проводила Міжнародний тренінг «Вирішення конфліктів шляхом побудови міжкультурного діалогу». Проект пройшов за підтримки Європейського Молодіжного Фонду Ради Європи та програми «Молодь у дії» Європейського Союзу.

Як відомо, проблема конфлікту та його вирішення завжди актуальна для будь-якого суспільства. На жаль, конфлікт – це реальність, з якою ми зіштовхуємося майже щодня. Щоб уникнути конфліктних ситуацій у майбутньому й був проведений спеціальний міжнародний тренінг. Його мета полягала у тому, щоб підвищити поінформованість молодіжних лідерів з питань управління і вирішення конфліктів шляхом створення атмосфери взаєморозуміння та співробітництва між молодіжними лідерами різних культур. Вперше в Суми приїхали учасники з десяти країн Європи – України, Великобританії, Грузії, Чехії, Польщі, Росії, Азербайджану, Латвії, Вірменії, Молдови. Разом їм вдалося напрацювати поняття «конфлікт», визначили його природу та типи, розглянули рівні розвитку конфліктів та бар’єри, які існують при їх вирішенні тощо.

Під час тренінгу використовувались неформальні методи освіти, інтерактивні вправи, дискусії, творчі майстерні з креативного вирішення конфліктів. Так, першого дня учасники активно знайомилися одне з одним та згуртовувалися в одну команду, яка протягом тижня працюватиме над надзвичайно важливою та складною для всього людства проблемою – конфліктами.

Для того, щоб учасники краще познайомилися, дізналися про вподобання одне одного та про місто, в яке вони приїхали, організатори влаштували для них «city-game». Кожна з команд отримала завдання розповісти іншим учасникам про особливості міста Суми, його архітектурні пам’ятки, людей та побут. Основне – креативно виконати своє завдання та презентувати свої «знахідки» іншим. Під час виконання цього завдання учасники не лише дізнавалися більше про можливості та творчі здібності своїх колег, але й підняли настрій усім присутнім.

Після веселого знайомства розпочалася перша сесія, присвячена розумінню різних культур. Для цього тренер запропонував командам лягти і, закривши очі, порахувати про себе 60 секунд. Як виявилося, кожен рахує по-своєму, з різною швидкістю та темпом. Це допомогло учасникам зрозуміти, кожна людина – унікальна, всі ми різні не лише в різних культурах, а й у своїй. А це гарний привід задуматися над тим, що інша людина може сприймати ту ж ситуацію по-своєму і ми повинні враховувати її думку, щоб уникнути конфлікту. Потім учасникам надавалися конфліктні ситуації з різноманітних міжнародних проектів, де мали місце міжкультурні різноголосся. Вони мали розібрати проблемні ситуації та з’ясувати, чому вони виникли, як їм можна було уникнути і вирішити.

Наступного дня групи працювали над «Місцем культури в особистій ідентифікації та формуванні цінностей». Кожен учасник малював так звані «молекули ідентичності» за п’ятьма критеріями: соціальним, етнічним, гендерним, сексуальним та освітнім. У малих групах вони розмірковували над тим, чи обрані тренерами критерії є єдиними та вичерпними для особистісної ідентифікації, а також обговорювали, які з них ми отримуємо при народженні, а які набуваємо протягом життя.

Потім збирали національні команди, кожна з яких повинна була відповідати на запитання тренера про свою культуру, наприклад, якою ти бачиш свою культуру, що тобі подобається чути про свою культуру, що тебе лякає в твоїй культурі тощо. Ця вправа дала можливість кожній культурі ідентифікувати себе від інших, краще зрозуміти та усвідомити особливості своєї культури, а представникам інших країн – дізнатися більше про різні культури, народи, їх світосприйняття та з’ясувати, чим вони відрізняються від інших народів.

Підвищивши рівень власної обізнаності про інші культури, учасникам пропонували у змішаних командах розробити набір цінностей у вигляді айсбергу, прийнятний для учасника з кожної країни. Вони мали прийняти спільне рішення, які цінності очевидні, коли зустрічаєшся з представником з іншої культури.

Зрозумівши, що кожна культура своєрідна і неповторна, учасники розігрували рольову гру, в якій вони інсценіювали конфліктну ситуацію. Після успішної гри «актори» ділилися враженнями, які емоції їх переповнювали, коли вони розігрували конфлікт. Кожен називав, які емоції він відчуває чи переживає до слова «конфлікт». Відповідно до цього формувалися три групи учасників, які «позитивно», «негативно» чи «нейтрально» ставляться до конфліктів. Відповідно до цього було сформульоване загальне визначення поняття «конфлікт», враховуючи його сприйняття представниками різних культур.

Усвідомивши, що таке конфлікт учасники тренінгу перейшли до розгляду природи та типів конфліктів. Для цього формувалися команди, кожному представникові в якій наклеювалася певна роль (про яку він не знав), а всі інші поводилися з ним відповідно до того, що в нього написано. Надписи були різноманітними: «Маленька дитина», «Ти мене обманув і я злий на тебе» тощо. Але команді необхідно було так спланувати свою роботу, щоб успішно й ефективно побудувати піраміду порозуміння. Після успішного завершення завдання конкурсанти ділилися враженнями про те, наскільки їм важко вдалося виконати його і що заважало зробити це швидше. Як виявилося, міжособистісні конфлікти виникають переважно через те, що люди виконують певні соціальні ролі або просто не бажають іти на поступки.

Згодом команди напрацювали власну типологію конфліктів, відповідно до обраної характеристики. Також вони запропонували своє бачення рівнів розвитку конфлікту:

  • відчуття дискомфорту; 
  • рівень інциденту; 
  • непорозуміння; 
  • напруга; 
  • криза; 
  • вирішення конфлікту чи його ускладнення.

Напрацювати подані рівні вдалося після перегляду фільму «Футболка», який допоміг учасникам тренінгу зрозуміти, що в більшості життєвих ситуацій конфлікт можна не лише зупинити, а й уникнути. Фільм яскраво демонструє, що не вирішення конфліктів через нерозуміння одне одного може призвести до невтішних наслідків.

Для того, щоб навчитися вирішувати конфлікти командам запропонували завдання, яке показує, наскільки ми не вміємо слухати одне одного та не однаково розуміємо одну й ту ж інформацію. Командам необхідно було по черзі один одному переказати текст. У результаті виявилося, що спрацював «зіпсований телефон». Для того, щоб більш детально зрозуміти складність процесу комунікації, тренери прочитали міні-лекцію по моделям комунікації.

Потім учасникам запропонували пройти тест Томаса Кільмана, за результатами якого можна дослідити поведінку особи під час конфлікту. Учасники виявили, який стиль спілкування у кожного з них домінує та як можна пройти з одного стилю в інший.

З’ясувавши природу конфлікту, вивчали бар’єри, які заважають людям вирішувати конфліктні ситуації. Присутнім пропонували згадати особистий конфлікт, який їм не вдалося вирішити, а також конфлікт, який вирішили. На основі власного досвіду вони вибудували килим бар’єрів, причин їх виникнення та усунення цих причин. Щоб закріпити напрацьовані рекомендації тренери запропонували їм взяти участь у так званому «театрі пригнічених», суть якого полягає в тому, що сюжет розвивається до певної критичної точки (рівня кризи), а потім учасники мають замінити одну з конфліктуючих сторін і намагатися вирішити проблему. «Вистава» відбувається доти, поки сторони не дійдуть до порозуміння.

Також влаштовувалися творчі майстерні по роботі з глиною, кіно, постерами (loesje), larp (life action role-playing game). У ході майстер-класів необхідно було креативно представити етапи зародження, розвиток та вирішення конфлікту. У ході тренінгу розглядали вплив культури і цінностей на вирішення конфліктів. Учасникам необхідно було вибудувати піраміду цінностей, враховуючи менталітет, особливості різних культур.

Учасники мали унікальну можливість поспілкуватися одночасно з представниками різних європейських країн, а також більше дізнатися про їх культуру та менталітет. Спеціально для цього представники з Польщі, Грузії, Вірменії, Чехії та Латвії влаштували національний вечір, в ході якого вони представляли для дегустації національні сири та напої. Також гості влаштовували вікторини, на яких перевіряли обізнаність учасників тренінгу з географією, історією, культурою та побутом їхньої країни. А представники з України, Великобританії, Росії, Молдови та Латвії влаштували snake-night.

По завершенню міжнародного тренінгу відбулася презентація програми «Молодь в дії», Європейського молодіжного фонду Ради Європи. Учасники підводили підсумки та самостійно оцінювали рівень знань, який вони одержали у ході тренінгу.

Міжнародний проект «Вирішення конфліктів шляхом побудови міжкультурного діалогу» завершився успішно. Учасники отримали безцінний досвід для вдосконалення себе, як особистостей, підвищили рівень обізнаності про рівні конфліктів, умов, в яких виникають міжкультурні конфлікти, розглянули методи вирішення конфліктів, обговорили питання конфліктів у сфері прав людини, а також розробили нові ініціативи, спрямовані на вирішення конфліктів.

Організатори сподіваються, що подібні міжнародні тренінги проводитимуться й надалі, аби у кожного з нас було хоч трішки менше конфліктних ситуацій у житті.